In 2015 gaan we niet hardlopen, we gaan hard lopen

Trendwatchen in loopland met Herman Konings

 In 2015 hebben onze buik vol van joggen en gaan we allemaal wielrennen, lazen we een tijdje geleden in Elle. Maar net zoals we in 2009 dachten dat Facebook een tijdelijk fenomeen was en rock’n’roll voor de dertigste keer op rij dood werd verklaard, zijn ze alle twee nog up and running. Met joggen of hardlopen is dit niet anders. Het wordt heruitgevonden, er wordt iets extra’s toegevoegd, zodat het telkens opnieuw iets anders wordt. Maar het blijft wel bestaan.

Wij gingen even te rade bij trendwatcher Herman Konings om drie grote trends in sport- en loopland te detecteren en te verklaren. In één adem door – als we eenmaal opgewarmd zijn, zijn we niet meer te stoppen - sprokkelden we ook enkele reacties bij twee hardlopers in hart en nieren: Andrea van Lieshout, sterke vrouw achter de blog Run Andrea Run en redactrice bij Pro Run, en Gert Theunis, snelste Belg vorig jaar op de marathon van Parijs.

 > Never alone always together

Sporten wordt volgens Herman Konings alsmaar socialer. Terwijl sporten vroeger een eenzame activiteit was, is het vandaag een manier om extra betekenis te geven aan ons leven en gedeelde doelen te bereiken.

Hoe tegenstrijdig het soms ook is, technologie kan ons helpen om sport socialer te maken. Met sociale media en allerhande running applicaties kan je met je vrienden een gezamenlijk doel opstellen, elkaar uitdagen en zelfs motiveren. Kortom, Renate Wennemars en Evi Gruyaert zijn verleden tijd. Vanaf nu spreken onze vrienden ons moed in.

Andrea: “De rol van sociale media wordt inderdaad hoe langer hoe groter in de running community. Foto's worden massaal gepost op Instagram, er komen meer bloggers bij en iedereen wil hoe langer hoe meer mensen betrekken bij zijn sport- of loopactiviteiten.  Meestal sporten of lopen we nog wel alleen en vindt het sociale contact vooral online plaats. Bij jongeren zie je dan weer dat zij een stap verder gaan en via sociale media running teams of running groepen oprichten."  

> Sportainment

Sportainment werpt een ander licht op het bovenstaande. We willen niet gewoon sporten of lopen, we willen geëntertaind worden. Het gaat minder om de eerste of de beste zijn. Vanaf nu primeert de gezamenlijke sportsfeer. Kijk maar naar dit lijstje van CNN, met de origineelste hardloopwedstrijden voor 2015. En ook dit videofragment van Outrun the Sun, met Gert Theunis in een glansrol, past helemaal in deze vraag naar nieuwe formats.

Gert: “Duo- of teamruns worden groter, trailruns worden op grotere schaal georganiseerd... Ook het fun element wordt inderdaad alsmaar belangrijker. Zelfs bij ‘klassieke’ wedstrijden merk je dat meer en meer. Bij de marathon van Parijs, bijvoorbeeld, veranderen sommige tunnels waar je door moet, tijdelijk in ware loopdiscotheken. Een dj zorgt voor oppeppende beats, terwijl sfeerlicht de deelnemers even doet wegdromen.”

Toch hebben Andrea en Gert ook bedenkingen bij deze trend. “Obstacle, trail en urban runs worden massa-events waardoor de kwaliteit vaak moet inboeten op de kwantiteit. Het is een grappige tegenstrijdige beweging omdat je er aan de ene kant wil bijhoren en aan de andere kant je toch wilt onderscheiden”, stelt Andrea vast. Volgens Gert gaan hard core runners als hijzelf daarom eerder op zoek naar natuurlopen, waar kleine, smalle paden het niet toelaten om met een massa mensen te passeren. Zij zoeken het fun element dus dichter bij de natuur, into the wild.

> Sportschoenen als reisgezel

We proberen op alle mogelijke manieren beweging en gezondheid in ons dagelijkse leven in te passen, en sinds kort ook in onze reiskoffer. Experts hebben het over Active Tourism en Destination Marathons. Wist je bijvoorbeeld dat 45% van de deelnemers aan de New York City Marathon niet uit Amerika komt? Naast het feit dat een sportvakantie je batterijen nog beter oplaadt dan een ‘ligvakantie’, is dit ook een vorm van Sportainment. We gaan opnieuw op zoek naar die extra ervaring, al is het maar andere lucht, een ongewoon uitzicht of warmere temperaturen.

Voor Andrea, een fervent hardloopster, is dit uiteraard niets nieuws: "Ik neem al jaren mijn loopschoenen mee op vakantie, maar ik merk wel dat het grote publiek vaker op zoek gaat naar nieuwe locaties. We wijken af van onze vaste route, nemen deel aan een super event in het buitenland en koppelen er dan een extra weekendje aan vast."

> Zijn joggen en hardlopen nu uit?

Neen, joggen en hardlopen zijn niet uit. We gaan het gewoon anders doen. We krikken het entertainmentgehalte van onze favoriete sport wat op. Hoe? Mogelijkheden genoeg: we lopen samen met vrienden een Color Run, we gebruiken onze smartphone om gedeelde doelen op te stellen of zoeken letterlijk nieuwe horizonten op. Hoe dan ook: in 2015 gaan we lopen als nooit tevoren!